Školství jede na kvantitu, nikoliv kvalitu

V časopise TÉMA (č. 29) vyšel velký rozhovor s ornitologem profesorem Tomášem Grimem. Velká část je věnovaná kvalitě našich vysokých škol a vzdělávání obecně. Tuto část jsme si dovolili přetisknout.
23. 7. 2017 16:03 | Link: http://nastvanematky.cz/node/459

A vám škola dala dobrý základ?

Z toho, co potřebuju pro svoji práci, mi dala minimum. Čtení, psaní, počítání. Všechno ostatní je samostudium. Univerzitní kurzy mi byl v podstatě k ničemu, takže už souhlasím s názorem, že smyslem školství není vzdělávat, ale vychovávat konformní „ovčany“ či „opičany“, kteří se naučí v lavicích pověstně držet hubu a krok. Před lety komentoval můj bývalý učitel moji prezentaci pro studenty slovy: „Proč hážeš perly sviním?“ Ohradil jsem se, že pracuju na výzkumné univerzitě a standardy učiva by tomu měly odpovídat. Ale pak dal kolega studentům před státnicemi přijímací test, kterým studenti prošli bez problémů před pěti lety – a dnešní dopadli hůř! Zjistil jsem, že někteří nezvládají ani učivo základní školy.

Co s tím?

Před lety jsem o průšvihové výuce i vědě napsal seriál Děs a bída UP (Univerzity Palackého). Problémy a řešení. Jenže je to pořád stejné, v celém českém školství. Marný boj s hydrou. Nedávno nebyla u státnic studentka schopná říct, co to je ekosystém. Úspěšně odstátnicovala. Podílet se na podobných fraškách už nechci. Ze školství odcházím.

Odcházíte ze školství? To je zásadní krok…

Odhodlával jsem se dlouho. Ale nedávno jsem viděl další obhajobu diplomky, která bykla ukázková „sračkoidní slátanina“. Jako ty barokní podnikatelské baráky, které zkoumá Radan Haluzík – navenek se to tváří jako dům, nahlédnete dovnitř a jen zalapáte po dechu: „Kurva! CO-TO-JE?!“ U některých diplomek to samé. Ta, o které mluvím, neodpovídala ani oficiálním doporučením, ale komise byla spokojená, že pořadí kapitol je tak, jak má být. AQ tahle karikatura diplomky prošla. Univerzity i akademie jedou na kvantitu. To je globální trend. Nikdo snad ani nekontroluje kvalitu výuky, přežívají i „uspávači hadů“. To se pak studenti motivují těžko. Na naší univerzitě je spousta inspirativních kolegů i skvělých studentů, ale vedle těch, kteří by měli být už dávno v Cambrigde, procházejí i ti, co patří do ústavu pro mentálně nedostatečné. To je problém celého našeho školství. Pracovat v neférovém prostředí, které měří dvojím metrem, staví formu nad obsah a toleruje šmejd, pro mě ztratilo smysl.

Rozhovor vedla Lenka Vrtišková Nejezchlebová

Další články, blogy, videa

Vzhledem k VRAŽDÁM FARMÁŘŮ uvažuje 15 000 bílých Jihoafričanů o PŘESTĚHOVÁNÍ do Ruska. Jsou připraveni přispět k rozvoji zemědělství v jižním Rusku,...
Úryvek z rozhovoru z roce 2010. Petr Hájek jako zástupce vedoucího Kanceláře prezidenta republiky v době, kdy byl prezidentem Václav Klaus. V...
K vyostřené konfrontaci při diskusi o migraci došlo v pořadu stanice BBC mezi přední moderátorkou Emily Maitlis a maďarským ministrem zahraničních...
Ve Švédsku se neziskovky opravdu urputně snaží a propagují multikulti ideologii bez pochybností.
Pozitivní diskriminace je stejně ponižující jako ta negativní... Nepomáhá nikomu a ničemu. Moudří si to uvědomují.
*Vyplněním osobních údajů souhlasíte s jejich zpracováním. Údaje budou sloužit pouze k rozesílání newsletterů a nebudou poskytovány třetí straně. Svůj souhlas můžete vždy bezplatně odvolat.